واکنش فدراسیون دوومیدانی به ماراتن حاشیه‌ساز کیش/دبیر فدراسیون:مجوزی برای برگزاری این مسابقه صادر نکردیم

دبیر فدراسیون دوومیدانی گفت: ماراتن کیش مورد تایید فدراسیون نبود و مجوزی برای برگزاری آن صادر نکرده‌ایم.

به گزارش روابط عمومی، طی روزهای گذشته یک مسابقه ماراتن در جزیره کیش تحت عنوان مسابقه کشوری برگزار شد که تصاویر و فیلم‌هایی منتشر شده از آن در شبکه‌های مجازی حاکی از اشکالات فنی در برگزار مسابقه است اما فدراسیون دوومیدانی هیچ مجوزی برای برگزاری این مسابقه صادر نکرده و بنابر گفته علی رضایی دبیر فدراسیون برگزار کنندگان آن مورد تایید این فدراسیون نیستند.

 

علی رضایی در گفت‌وگو با سایت فدراسیون در مورد برگزاری ماراتن کیش بیان کرد: این مسابقه به هیچ عنوان زیر نظر ما نبود و حدود یک ماه هم پیگیر بودیم که این مسابقه برگزار نشود اما متاسفانه منطقه آزاد کیش شرایط خاصی دارد و گویا هماهنگی لازم میان منطقه آزاد کیش، اداره کل ورزش و جوانان استان هرمزگان و هیات دوومیدانی استان وجود نداشته است.

 

رضایی تصریح کرد: این مسابقه بدون مجوز و هماهنگی فدراسیون و هیات دوومیدانی کیش برگزار شد و هیچ ربطی به ما ندارد.

 

دبیر فدراسیون در مورد دلیل مخالفت فدراسیون با برگزاری این مسابقه گفت: مدتی قبل افرادی برای کسب مجوز این مسابقه به ما مراجعه کردند اما اجازه ندادیم چون مورد تایید فدراسیون نبودند و آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم. 

حوزه اختیارات فدراسیون در این حد است که برای رقابتهای غیر قانونی مجوزی صادر نمی‌کند، اما برای جلوگیری از برگزاری در سطح شهر و برای بستن خیابان‌ها باید نهادهای شهری و استانی ممانعت لازم را بعمل آورده و با برگزار کنندگانی که مجوز رسمی از فدراسیون ندارند همکاری ننمایند. 

 

رضایی خاطر نشان کرد:هر مسابقه ای مربوط به دویدن در کشور برگزار شود، می‌بایست تحت نظارت و با هماهنگی فدراسیون یا هیات‌های دو و میدانی استان‌ها باشد. در مورد مسابقه کیش هم از چندی پیش خیلی پیگیری کردیم که برگزار نشود اما نهادهایی که اجازه برگزاری مسابقه را دادند، باید در این رابطه پاسخگو باشند.

 

رضایی در مورد اینکه مدتهاست افرادی تحت عنوان کلاب‌های مختلف مسابقه دو برگزار و از شرکت‌کنندگان هزینه دریافت می‌کنند، تاکید کرد: هر مسابقه‌ای که در هر جای ایران برگزار شود باید با همکاری و نظارت هیات مربوطه در آن استان باشد و اگر خارج از این عمل شود آن را غیرقانونی می دانیم،مکاتبات اداری را انجام داده‌ایم که جلوی این نوع مسابقات را بگیرند. ‌متاسفانه می‌بینیم افرادی در فضای مجازی اقدام به برگزاری مسابقات می‌کنند که چندین بار با همکاری نیروی انتظامی جلوی برگزاری چنین مسابقاتی را گرفته‌ایم.

 

او با بیان اینکه برگزاری این مسابقات به نوعی درآمدزایی تبدیل شده است، ادامه داد: از طرفی دیگر در برگزاری برخی از این مسابقات مشکلات فنی و اخلاقی هم به وجود می‌آید که این هم مزید بر علت شده است. ما مجبوریم به تمام استان‌ها اطلاع رسانی کنیم تا جلوی برگزاری چنین مسابقاتی را بگیریم اما متاسفانه گاهی برگزار می‌شود ‌و بیشتر آن هم در مناطق آزاد بوده که از دست ما خارج است.

 

رضایی در پاسخ به این سوال که فدراسیون از نظر قانونی ماراتن کیش را پیگیری می‌کند، بیان کرد: ۱۰۰ درصد پیگیری می‌کنیم و شک نکنید به نهادهای نظارتی هم اطلاع خواهیم داد تا به افرادی که مجوزات لازم را  برای برگزاری چنین رویدادهایی از فدراسیون یا هیات‌های استانی دریافت نکرده‌اند اجازه فعالیت داده نشود.در غیر این صورت مسئولیت چنین اتفاقاتی بر عهده فدراسیون دو و میدانی نخواهد بود.

 

@athletics_iranh