در تخصیص اعتبارات دولتی هم به ما ظلم شد

رئیس فدراسیون دوومیدانی: حدادی اسطوره دوومیدانی است، نمی‌توانم به او بی‌توجهی کنم

رئیس فدراسیون دوومیدانی گفت: مسئولان کاسه ورزش را بزرگ ببینند، وقتی قیمت دلار بالا رفته باطبع هزینه‌ها هم افزایش پیدا کرده و ما نمی‌توانیم با شرایط سخت از ورزشکار توقع کسب مدال داشته باشیم.

 

هاشم صیامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، درباره شرایط دوومیدانی و گلایه دوومیدانی‌کاران ایران به خاطر عدم حمایت‌ها و بی‌توجهی‌ها گفت: کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان تمام تلاش خود را می‌کنند تا شرایط ایده‌آل برای فدراسیون‌های ورزشی به وجود بیاورند، اما برخی شرایط ناخواسته گریان‌گیر فدراسیون‌های ورزشی شده که ارتباطی به وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک ندارد و آن هم بدهی‌هایی مالیاتی است که از سال‌ها گذشته باقی مانده است. در فدراسیون دوومیدانی بدهی‌های مالیاتی از سال ۹۰ روی هم انباشته شده بود؛ بالطبع ما بایستی به خاطر اینکه مشکلاتی پیش نیاید این بدهی‌ها را پرداخت می‌کردیم. البته که مشکلات زیادی هم برای ما پیش آمد؛ با همکاری اداره مالیات و بخشودگی که به ما دادند بدهی مالیاتی از سال ۹۰ تا ۹۵ را پرداخت کردیم که تقریبا مبلغی در حدود ۳ میلیارد تومان بود.

**مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب را سر و سامان دادیم

رئیس فدراسیون دوومیدانی اظهار داشت: از طرف دیگر با توجه به تورمی که در سال جاری به وجود آمده و هزینه‌ها بالا رفته واقعا اعتبارات پاسخگو و کفاف هزینه‌های جاری فدراسیون را هم نمی‌دهند؛ بنابراین ما خیلی تحت فشار بودیم. ضمن اینکه مجموعه آفتاب انقلاب هم مشکلات زیرساختی زیادی داشت؛ خوشبختانه با حمایت‌های وزیر ورزش و کمیته ملی المپیک توانستیم چمن و خوابگاه‌های مجموعه آفتاب انقلاب را بازسازی کنیم؛ در آنجا رستوران راه‌اندازی کردیم و در اختیار ورزشکاران قرار دادیم، البته هنوز به حد ایده‌آل نرسیده، اما توانستیم تا حدودی وضعیت این مجموعه را با کمک وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک سر و سامان بدهیم.

**برای آفتاب انقلاب باید از بودجه فدراسیون هزینه کنیم

صیامی خاطرنشان کرد: علاوه بر بازسازی بخش‌های این مجموعه، حفظ و نگهداری آن هم هزینه‌بر است؛ این مجموعه ۱۰ هکتاری دارای یک سالن سرپوشیده و دو زمین چمن است و ۲۰ سال پیش ساخته شده که نیاز به حفظ و نگهداری دارد. طبیعی است این مجموعه نیاز به بازسازی دارد در شرایطی که این مجموعه ردیف اعتباری ندارد و باید از بودجه فدراسیون برای آن هزینه کنیم؛ در حالی که اعتباراتی که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در اختیار فدراسیون می‌گذارند برای هزینه ورزشکاران است، اما ما مجبور هستیم برای حفظ و نگهداری آفتاب انقلاب بخشی از هزینه‌ها را برای این مجموعه درنظر بگیریم.

 

صیامی: مسئولان کاسه ورزش را بزرگ ببینند/ در تخصیص اعتبارات دولتی هم به دوومیدانی ظلم شد/ با مربی حدادی آنلاین کار می‌کنیم

 

**ورزشکاران دوومیدانی حق دارد گلایه کنند

رئیس فدراسیون دوومیدانی در مورد شرایط دوومیدانی نسبت به سایر رشته‌های ورزشی عنوان کرد: دوومیدانی مثل سایر رشته‌های ورزشی نیست؛ ما در این رشته ۲۴ ماده داریم و بیشترین مدال در المپیک هم در رشته دوومیدانی توزیع می‌شود؛ در این رشته برخلاف سایر رشته‌های ورزشی، هر ماده تخصصی نیاز به یک مربی دارد. مصوباتی که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای دوومیدانی مصوب کردند کفاف هزینه‌های ما را نمی‌دهد و پاسخگوی این ظرفیت بزرگ دوومیدانی را نمی‌دهد، بنابراین ما مجبوریم برخی محدودیت‌ها ایجاد کنیم و در این شرایط ورزشکار حق دارد اگر انتقاد یا نقدی داشته باشد، ما هم تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که حداقل‌ها را برای ورزشکاران مهیا کنیم، ولی نمی‌توانیم بگوییم شرایط برای همه ورزشکاران عالی است.

**مسئولان کاسه ورزش را بزرگ ببینند

صیامی عنوان کرد: من از مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه تقاضا دارم کاسه ورزش را بزرگ ببینند، وقتی قیمت دلار بالا رفته باطبع هزینه‌ها هم افزایش پیدا کرده و ما نمی‌توانیم با شرایط سخت از ورزشکار توقع کسب مدال داشته باشیم، شرایط ورزشکار باید به لحاظ مکمل، تغذیه، محل اسکان و مربی ایده‌آل باشد. ما مانند سایر رشته‌ها نیستیم که یک مربی برای همه ورزشکاران داشته باشیم، بلکه در دوومیدانی هر ماده تخصصی نیاز به مربی جداگانه دارد و هم در بخش آقایان و هم بانوان نیاز به مربی جداگانه داریم.

**در اعتبارات دولتی نباید توزیع بودجه ناعادلانه باشد

وی گفت: به دوومیدانی باید توجه بیشتری شود؛ برخی فدراسیون‌ها رقم‌های سنگینی دریافت کردند و قطعا در این شرایط مدال هم می‌گیرند؛ اگر برای دوومیدانی هم همان اعتبارات را در نظر بگیرند شک نکنید ما هم ۲۰ مدال می‌گیریم. در مسابقات آسیایی نوجوانان و جوانان از بین ۳۳ کشور دوومیدانی ایران در جایگاه چهارم قرار گرفت و ما موفق به کسب ۱۳ مدال شدیم. در حال حاضر دستگاه‌های اقتصادی کشور از چند رشته حمایت می‌کنند، اعتبارات دولتی و مجلس تخصیص برخی فدراسیون‌ها را تا ۷۰-۸۰ درصد افزایش دادند. تبصره ۱۴ مبلغ کمی برای فدراسیون دوومیدانی در نظر گرفت. وقتی پای اعتبارات دولتی در میان است دیگر نباید تفاوت قائل شوند. اگر فدراسیونی از اسپانسر پول بگیرد بحث‌اش جداست، اما وقتی پول از کانال دولت پرداخت می‌شود نباید تفاوت قائل شد. باید در توزیع تبصره ۱۴ همه فدراسیون‌ها را به یک چشم نگاه کرد.

**از ۸ میلیارد بودجه تبصره ۱۴ مبلغ جزئی به ما دادند

رئیس فدراسیون دوومیدانی عنوان کرد: دوومیدانی یک رشته مادر است و نباید به این رشته بی‌توجهی کرد. پول بیت‌المال بین فدراسیون‌های ورزشی باید به درستی توزیع شود و ارتباط و رفاقت جایگاهی ندارد. تبصره ۱۴ برای فدراسیون دوومیدانی ۸ میلیارد بودجه درنظر گرفته که مبلغ خیلی جزئی آن را واریز کردند. من از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم که در توزیع اعتبارات رعایت انصاف و عدالت برقرار شود. چرا باید برخی فدراسیون‌ها رقم‌های زیادی دریافت کند، ولی ما با این تعداد ماده و رشته مبلغ ناچیزی دریافت کنیم.

**به هیچ کس چراغ سبز نشان ندادم همه ورزشکاران باید حمایت شوند

صیامی در ادامه با انتقاد‌هایی که به احسان حدادی می‌شود، گفت: تمام اردو‌های حدادی در داخل ایران برگزار می‌شود و هم‌اکنون در مشهد تمرین می‌کند؛ او اسطوره دوومیدانی ایران است؛ من نمی‌توانم به ورزشکاری که نقره المپیک و ۱۰ مدال آسیایی دارد بی‌توجهی کنم. باید همه شرایط را برای او درنظر بگیرم تا پنجمین مدال را در بازی‌های آسیایی به دست بیاورد. این یک افتخار برای ایران محسوب می‌شود که یک ورزشکار ایرانی ۲۰ سال در مسابقات بازی‌های آسیایی حضور داشته و توانسته پنج مدال طلا کسب کند. من اعتقادم این است که نه به احسان حدادی بلکه به همه ورزشکاران رسیدگی شود و به هیچ کس چراغ سبز نشان نمی‌دهم بلکه معتقدم باید همه آن‌ها را به یک چشم نگاه کرد و از همه آن‌ها حمایت کرد.

صیامی: مسئولان کاسه ورزش را بزرگ ببینند/ در تخصیص اعتبارات دولتی هم به دوومیدانی ظلم شد/ با مربی حدادی آنلاین کار می‌کنیم

 

** ارتقای دانش مربیان چالش ما در دوومیدانی است

وی عنوان کرد: همه ورزشکاران هر رشته ورزشی که موفق می‌شوند پرچم ایران را در میادین بین‌المللی بالا ببرند باید مورد حمایت قرار بگیرند، ما هم متولی هستیم و باید تلاش کنیم رضایتمندی ایجاد کنیم. وقتی ورزشکاران دوومیدانی را با سایر ورزشکاران کشور‌های همسایه مقایسه می‌کنیم، تفاوت بین آن‌ها کاملا مشخص است. عراق روی دوومیدانی‌کار سرمایه‌گذاری زیادی کرده، اما در همین مسابقات آسیایی دو مدال در بخش نوجوانان و جوانان کسب کرد در حالی که دوومیدانی‌کاران ما با شرایط سختی که همه ما از آن مطلع هستیم توانستند ۱۳- ۱۴ مدال کسب کنند. یکی از چالش‌های ما در دوومیدانی ارتقای دانش مربیان است که باید روی آن خیلی کار کنیم.

**در تخصیص اعتبارات دولتی هم به دوومیدانی ظلم شد

صیامی ادامه داد: اگر در گذشته دوومیدانی‌کاران نتایج خوبی کسب می‌کردند به خاطر اردو‌های مشترکی که در کشور‌های صربستان و اوکراین برگزار می‌شد. در حال حاضر تمام ورزشکاران اردو‌های خود را در داخل ایران برگزار می‌کنند و ما باید بپذیریم اگر به دنبال ورودی و مدال المپیک هستیم باید حمایت‌ها هم بیشتر شود؛ نمی‌توان با مربی که در سطح ایران و آسیاست به مدال المپیک فکر کنیم. حدادی سال‌ها با مربی آمریکایی خود کار کرد که منجر به نقره المپیک شد. ما ظرفیت‌ها را برای کسب مدال المپیک داریم، اما باید مورد حمایت قرار بگیریم و مانند سایر رشته‌ها به ما هم توجه کنند و مخصوصا در اعتبارات دولتی تبعیض قائل نشوند. پولی که دولت به فدراسیون‌ها داده باید عادلانه باشد؛ متأسفانه این تخصیص اعتبار دولتی به فدراسیون ما نه تنها کم بود بلکه در تخصیص هم به ما ظلم می‌شود؛ بنابراین در این شرایط ورزشکار دوومیدانی حق دارد گلایه کند؛ من از همه آن‌ها عذرخواهی می‌کنم که نمی‌توانم شرایط عالی ایجاد کنم.

**در تلاش هستیم با مربی حدادی قرارداد پاره‌وقت و آنلاین داشته باشیم

وی در مورد گلایه‌های احسان حدادی اظهارداشت: اردو‌های حدادی به همراه یک ماساژور در داخل ایران برگزار می‌شود؛ مربی حدادی در آمریکاست و الان با شرایط دلار کار سخت است؛ اما درخواست کردیم با او قراردادی داشته باشیم که به صورت آنلاین و پاره‌وقت حدادی زیر نظر او تمرین کند؛ در سنوات گذشته هم شرایط به همین صورت بود. ولی هم‌اکنون حدادی تمریناتش را پیگیری می‌کند؛ در تلاش هستیم بعد از عید شرایطی مهیا کنیم که مربی‌اش اگر می‌تواند به ایران بیاید و مدتی با او تمرین کند تا بتواند هم مدال قهرمانی آسیا و هم بازی‌های آسیایی را کسب کند.

**ورزشکاران شانس مدال در بازی‌های آسیایی مورد حمایت ماست

رئیس فدراسیون دوومیدانی در مورد وضعیت حسن تفتیان و سایر ورزشکاران دوومیدانی گفت: تفتیان در جامائیکا تمرین می‌کند؛ البته ما پیش از این در فدراسیون دوومیدانی قانونی گذاشته بودیم مبنی بر اینکه هر ورزشکار که قصد دارد تمریناتش را در خارج از ایران پیگیری کند، بخشی از هزینه‌ها را خودش باید تقبل کند؛ در واقع بخشی از هزینه‌ها برعهده فدراسیون است و باید برای برگزاری اردو‌های داخلی به ورزشکار بدهد؛ آن مبلغ را می‌دهیم و مابقی برعهده خودش است. البته ورزشکاری که پیگیر است و اسپانسر جذب کرده و از جیب خودش هم هزینه می‌کند باید مورد حمایت قرار بگیرد. این کار را برای تفتیان و فرزانه فصیحی انجام داده‌ایم. هر ورزشکار دیگری هم که شانس کسب مدال در بازی‌های آسیایی دارد و به دنبال تمرین در شرایط بهتری است که منجر به کسب مدال شود مورد حمایت ماست. اردوی تعدادی از ورزشکاران استقامت و نیمه استقامت هم در کرمانشاه و اصفهان در حال برگزاری است.